Thursday, December 10, 2009

Windows 7 vs. Windows Vista: Σημειώσατε 1.

Το Windows 7 ήρθε για να βάλει το Vista στη λήθη… ναι, ακόμη και το XP! Τι πρέπει να γνωρίζετε για να πάρετε το προβάδισμα.

Κατά πάσα πιθανότητα ήδη έχετε ακούσει, ή διαβάσει, για την επίσημη κυκλοφορία του Λειτουργικού Συστήματος Windows 7 της Microsoft – συνεχιστής του Windows Vista. Μόλις μόνο δυόμιση χρόνια μετά από την κυκλοφορία του Vista λοιπόν, η Microsoft διαθέτει το 7 στην αγορά. Και λέω «μόλις μόνο δυόμιση χρόνια», επειδή αν αναλογιστεί κανείς ότι το die hard Windows XP μεσουρανούσε για 5 και πλέον χρόνια πριν το Vista, τότε λογικό είναι να υποθέσει κάποιος ότι το 7 έρχεται πολύ νωρίς, σωστά; Ναι και όχι.

Η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών (εσείς δηλαδή), ενδιαφέρεται για δύο πράγματα: «Γιατί» Windows 7 και «Τι» Windows 7. «Γιατί»: ποιος ο λόγος της ύπαρξης του 7 και όχι π.χ. συνέχισης του Vista στη βάση του update-πάνω-σε-update (ίδετε Windows XP). Και «Τι»: τι μπορείτε να κάνετε καλύτερα με το 7 και τι πρέπει να γνωρίζετε για το 7, ώστε να είστε σχετικοί με το Ρεύμα αυτής της εποχής της Πληροφορικής - ιδίως όταν οι ουρανοί γεμίζουν με Cloud Computing.

Εδώ και αρκετούς μήνες πριν την επίσημη κυκλοφορία του 7 τα ΜΜΕ καταπιάνονται με τις επιδόσεις και χαρακτηριστικά του, αναλύοντας την επιτυχία και επίδραση που θα έχει στην αγορά. Βάσει αυτών εύκολα κανείς θα έμπαινε στον πειρασμό να πει ότι το 7 πρόκειται για «μόδα» – και αν διαβάσετε ορισμένες κριτικές στο διαδίκτυο, θα δείτε ότι κάποιοι ήδη έχουν συμπεράνει αυτό, πριν καν μάλιστα κυκλοφορήσει η τελική έκδοση. Θεωρώ ότι ο χαρακτηρισμός «μόδα» για το 7 είναι άστοχος, διότι αναμφισβήτητα αφορά το όλο ρεύμα της Πληροφορικής, η οποία με τη σειρά της ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στη σύγχρονη καθημερινότητά μας.

Πρώτα βήματα

Καταρχήν για να πειστεί ένας χρήστης να αγοράσει / αναβαθμιστεί στο 7, πρέπει πρώτα να πειστεί ότι έχει να του προσφέρει κάτι περισσότερο, σωστά; Για του περί «ρεύματος» που ειπώθηκαν πιο πάνω και το ότι το 7 μάλλον θα αποτελεί την κατεξοχήν (αν όχι την ουσιαστικά μόνη) επιλογή για την αγορά νέου ηλεκτρονικού υπολογιστή, αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Τα πράγματα είναι απλά: Ο μέσος τελικός χρήστης αποζητά από ένα νέο λειτουργικό σύστημα αυξημένη απόδοση καθώς και καλύτερη όλη εμπειρία κατά τη χρήση. Ένας επιχειρηματίας τον ενδιαφέρει η απόδοση της επένδυσής για την απόκτηση ενός νέου λειτουργικού συστήματος, η αύξηση της παραγωγικότητας καθώς και η συμβατότητα για την απερίσπαστη λειτουργία με τα υφιστάμενα συστήματα και διαδικασίες της επιχείρησης. Ένας επαγγελματίας της Πληροφορικής τον ενδιαφέρει να γνωρίζει κατά πόσο το 7 είναι καλύτερο για τους πελάτες του και ενδεχομένως πώς θα τους πείσει να το αγοράσουν.

Πριν το 7 κυκλοφορήσει στην τελική του έκδοση, είχε ήδη κυκλοφορήσει σε διάφορες δοκιμαστικές (beta) εκδόσεις με την κάθε νεότερη έκδοση να φέρει νέα χαρακτηριστικά, βελτιώσεις/διορθώσεις και διαφοροποιήσεις από τις προηγούμενες. Οπόταν, εάν παλαιότερα έχετε διαβάσει αξιολογήσεις και άρθρα τα οποία βασίζονταν σε αυτές τις πρώιμες εκδόσεις του 7, τότε ανατρέξτε σε φρέσκες αξιολογήσεις της τελικής έκδοσης. Ακόμη, για να μπορέσετε να σχηματίσετε μια συνολική άποψη για το τι συμβαίνει με το 7, πρέπει να συνεχίζετε να διαβάζετε τις αξιολογήσεις από τώρα και για λίγους μήνες μετά. Ο λόγος είναι ότι, όπως με την κάθε κυκλοφορία ενός νέου μείζονος λογισμικού όπως το 7, αναπόφευκτα αναμένονται να ακολουθήσουν διορθώσεις σε μορφή updates, fixes, service packs – τα οποία στην συγκεκριμένη περίπτωση η Microsoft διαθέτει δωρεάν στους χρήστες μέσω του διαδικτύου. Κρίνοντας δε από την εμπειρία που είχαμε με το Vista, όπου πολύ σύντομα μετά την κυκλοφορία του ακολούθησε ένα σημαντικό Service Pack, αναμένουμε ανάλογες διορθωτικές / βελτιωτικές ενέργειες και για το 7, όχι όμως πολύ δραστικές παρεμβάσεις για χοντρά λάθη όπως με το Vista.

Windows 7: Μαθαίνοντας από τα παθήματα του Vista

Πριν περίπου δύο έτη η Microsoft κυκλοφόρησε το Windows Vista. Ήδη είχε προηγηθεί η διάθεση της δοκιμαστικής (beta) έκδοσης του Vista με γενικά καλές πρώτες εντυπώσεις. Βέβαια, οι περισσότεροι χρήστες επιφυλάσσονταν να δουν την επίσημη κυκλοφορία για να σχηματίσουν άποψη. Βάσει λοιπόν των παρουσιάσεων-preview της Microsoft και των ειπωθέντων σε συζητήσεις, στο διαδίκτυο και στα ΜΜΕ, η γενική γνώμη που είχε σχηματιστεί για το Vista ήταν ότι θα αποτελούσε ένα Λειτουργικό Σύστημα όπου οι υφιστάμενοι χρήστες των Windows XP θα μπορούσαν εύκολα να προτιμήσουν να αναβαθμιστούν σε κάτι καλύτερο.

Κάπου όμως τα πράγματα δεν πήγαν βάσει του σχεδίου. Γιατί; Για να θεωρηθεί ένα λειτουργικό σύστημα ως "πετυχημένο", δεν αρκεί να είναι από μόνο του καλό. Πολλοί άλλοι παράμετροι παίζουν ρόλο. Όπως, η συμβατότητά του με παλαιότερα προγράμματα και οδηγούς συσκευών. Τι επιλογές παραμετροποίησης προσφέρονται. Το κατά πόσο "έτοιμο" είναι ένα νέο λειτουργικό σύστημα ώστε ένας χρήστης να μπορεί εύκολα, γρήγορα και χωρίς προβλήματα να μεταφερθεί σε αυτό. Πόσος ο χρόνος ανταπόκρισης της κατασκευάστριας εταιρείας για τα πρώτα προβλήματα που θα παρουσιαστούν κ.α.

Με την επίσημη κυκλοφορία του Vista η Microsoft διάθεσε πολλά χρήματα και πόρους για να το προωθήσει. Καθώς επίσης έκανε πολλές προσπάθειες για να προτρέψει τους χρήστες των XP να αναβαθμιστούν σε Vista, ή/και να προτιμήσουν το Vista με την αγορά νέου ηλεκτρονικού υπολογιστή. Πολλές φορές, η "προτροπή" έμοιαζε περισσότερο με εξαναγκασμό - φυσικά αυτό "πίνει νερό", εξαρτάται ποιον θα ρωτήσετε.

Για διάφορους λόγους πολλοί χρήστες των ΧΡ δεν ήθελαν να αναβαθμιστούν σε Vista και αρκετοί άλλοι προτίμησαν με την αγορά νέου ηλεκτρονικού υπολογιστή την εγκατάσταση ΧΡ, αντί Vista. Αυτό δεν ήταν επειδή το Vista ήταν κακό. Αν με ρωτήσετε εμένα, χρησιμοποιώ τρία διαφορετικά λειτουργικά συστήματα και βρίσκω το Windows Vista μια χαρά. Φτάνει όμως ο χρήστης να θέλει να μάθει να το χρησιμοποιεί ώστε να εκμεταλλευτεί πλήρως τις ικανότητές του και τις επιπρόσθετες διευκολύνσεις που προσφέρει. Οι περισσότεροι χρήστες, που απλά θα ήθελαν κάτι που να μοιάζει όσο περισσότερο γίνεται με το XP -όμως γρηγορότερο- δεν είχαν το κίνητρο (ή την όρεξη ενός geek) για να ασχοληθούν. Απλά. Οι άνθρωποι είναι ζώα της συνήθειας. Και αν τους δώσεις το καλύτερο πράγμα στον κόσμο, οι άνθρωποι τείνουν να παρατηρούν τα ψεγάδια αντί το όλο καλό. Αν θυμάστε, πολλοί ήταν οι χρήστες που απενεργοποίησαν το γραφικό περιβάλλον Aero στο Vista. Άλλοι ούτε καν άγγιξαν τα νέα του χαρακτηριστικά.

Οι λόγοι αυτής της συμπεριφοράς είναι λιγότερο "τεχνολογικοί" απ' ότι ίσως να φαντάζεστε. Ένας απ' αυτούς είναι "αφού το ΧΡ δουλεύει μια χαρά, γιατί να το αλλάξω;". Με άλλα λόγια, μια λύση θα "πουλήσει" στους χρήστες εάν τους επιλύει άμεσα ένα πρόβλημα - το οποίο μπορούν φυσικά να το αντιληφθούν εύκολα. Ενώ το Vista πράγματι είχε να προσφέρει κάτι καλύτερο, εντούτοις δεν επέλυε κάποιο πρόβλημα του ΧΡ επειδή, απλά, το ΧΡ (μετά από χρόνια updates και service packs), είχε καταστηθεί ως ένα σταθερό λειτουργικό σύστημα με πολύ λίγα, όχι σοβαρά, προβλήματα. Για να το κάνουμε πιο λιανά, "πουλά περισσότερο το παυσίπονο παρά η βιταμίνη". Και το Vista ήταν "βιταμίνη".

Άρα, για να πουλήσει κάποιος κάτι νέο και καλό (μια "βιταμίνη") δεν αρκεί απλά να το εφεύρει και να το κατασκευάσει - θέλει τρόπο, να το φέρει στο μέσο χρήστη όσο πιο έξυπνα γίνεται.

Και έρχομαι στο αναμενόμενο Windows 7. Το Windows 7 έρχεται με επιπρόσθετες δυνατότητες ("βιταμίνες"). Από την άλλη όμως, δεν επιλύει κάποια ουσιαστική αδυναμία του XP. Όμως, αυτή τη φορά, η Microsoft έχει τρόπο. Καταρχήν το 7 επιλύει προβλήματα του Vista: είναι πιο ελαφρύ, πιο γρήγορο, πιο απλό, με λιγότερες επεξεργαστικές απαιτήσεις, καταλαμβάνει λιγότερο χώρο και το κυριότερο, ευκολύνει ένα χρήστη του ΧΡ να το χρησιμοποιήσει αμέσως. Και κατά την άποψή μου αυτό είναι το πιο δυνατό selling point.

Άρα, για να μπορέσει η Microsoft να πουλήσει το Windows 7, έπρεπε πρώτα να "ακούσει" και να επιμεληθεί των αναγκών των χρηστών - τις ανάγκες που οι ίδιοι ξέρουν. Αφού επιτυχώς υλοποίησε αυτό, ΤΩΡΑ είναι η ώρα να πουλήσει τις βιταμίνες - με τρόπο. Έτσι λοιπόν, τα νέα χαρακτηριστικά και δυνατότητες του Windows 7 σερβίρονται στο χρήστη με ένα εναρμονιστικό τρόπο, χωρίς να του "επιβάλλονται" (ίδετε Vista). Είτε ο χρήστης επιλέγει να χρησιμοποιήσει τις προσφερόμενες συντομεύσεις και διευκολύνσεις ή όχι, δεν έχει σημασία, επειδή ούτως ή αλλιώς θα απολαμβάνει τις ουσιαστικές βελτιώσεις: ταχύτητα, ευκολία χρήσης, "ελαφρότερες" απαιτήσεις στον επεξεργαστή... Οι φαντασμαγορικές παρουσιάσεις και οι καμπάνιες των πολλών εκατομμυρίων σίγουρα είναι καλές, όμως είναι δευτερεύουσας σημασίας και απλά πλαισιώνουν την ουσία.

Σαν συμπέρασμα, η προσωπική μου άποψη είναι ότι έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα το Vista είχε το ρόλο του πρόδρομου για το 7: το Vista είχε δεχθεί όλο το ζόρι της έντονης κριτικής και της πλημμελούς επιτυχίας για χάρη του 7, ώστε πρώτον, η Microsoft να μάθει από τα λάθη της και δεύτερον, να προετοιμάσει το κοινό ώστε να μπορεί να πλασάρει με επιτυχία όλες τις νέες δυνατότητες και διευκολύνσεις που ενδυναμώνουν τον χρήστη.

Ορέστης Τριγγίδης

orestist (ατ) g m a i l . c o m | www.aimcy.eu | http://tringides.blogspot.com | www.cyprus-tube.com

Φωτογραφίες

http://www.microsoft.com/presspass/slideshow/2009/images/2009/10-22RetailStore01_print.jpg ΛΕΖΑΝΤΑ: Από ότι φαίνεται, αυτοί οι χρήστες πήραν αυτό που ήθελαν.

http://www.microsoft.com/presspass/slideshow/2009/images/2009/10-22outdoor-ad_print.jpg ΛΕΖΕΝΤΑ: Με αυτή τη διαφήμιση η Microsoft θέλει να καταστήσει απολύτως σαφές ότι αυτή τη φορά άκουσε προσεκτικά τις απαιτήσεις των χρηστών.

http://www.microsoft.com/presspass/images/gallery/logos/Windows7_h_Print.jpg

http://www.microsoft.com/presspass/images/gallery/logos/Windows7_v_print.jpg

http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windows7/imageGallery.aspx?contentId=Win7_11

http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windows7/imageGallery.aspx?contentId=Win7_01

http://www.microsoft.com/presspass/images/gallery/boxshots/Win7_HomePremium_print.tif

http://www.microsoft.com/presspass/images/gallery/boxshots/Win7_Professional_print.tif

http://www.microsoft.com/presspass/images/gallery/boxshots/Win7_Ultimate_print.tif

No comments: